خطوات جديدة نحو عالم جديد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قائد الطائرة B747 التي تحطمت في الهند يلفظ الشهادة -ملف صوتي

قائد الطائرة B747 التي تحطمت في الهند يلفظ الشهادة -ملف صوتي Empty قائد الطائرة B747 التي تحطمت في الهند يلفظ الشهادة -ملف صوتي

مُساهمة من طرف I_AM_LEGEND الخميس أبريل 24, 2008 6:18 am

خالد الشبيلي

ده ملف صوتي للكابتن خالد الشبيلي قائد الطائرة السعودية اللي سقطت في الهند في 1996 بعد اصطدامها بطائرة روسية وكان المتهم الأول هو الرادار الهندي لعدم نطقه الانجليزية بوضوح
والملف ده بجد مؤثر جدا جدا جدا , وبيبين حسن الخاتمة للكابتن ده اللي شاف الطائرة الروسية قدامه على أمتار والموت على بعد ثواني قليلة ومع ذلك استطاع ان ينطق الشهادة قبل الاصطدام بثواني

وسبحان الله انا كنت لسة بقرأ تقرير عن الخبر ده , وكان واحد صاحب الطيار هو اللي كاتبه قال فيه ان الطائرة كان موعد اقلاعها من الهند بعد صلاة المغرب وجاء وقت المغرب وهم في مطار الهند (انا مش فاكر اسمه المطار , بس هو في الهند) وكان الاجواء الوثنية تخيم على المكان من تماثيل لبوذا ولأشخاص ولأبقار , ومع ذلك اسطف طاقم الطائرة لصلاة المغرب وكان الأمام هو الكابتن خالد الشبيلي -رحمه الله- وصلى بيهم وبعد كدة طلع الطائرة واختبر كل حاجة , وبعد ما لقى كل حاجة تمام وسمح للركاب بالصعود وبعد ما استعدوا للإقلاع وهو على المدرج كان اول كلمة عربية يقولها بعد ما كان بيتواصل مع الردار بالانجليزية طبعا , كانت اول كلمة عربية يقولها هي : (( بسم الله ,, الله المعين ,,, بسم الله , الله المعين))

وكانت اخر كلمة يقولها Sad(أشهد الا اله الا الله واشهد ان محمد رسول الله))

بجد يابخته وربنا يرزقنا كلنا حسن الخاتمة بإذن الله

وده الملف هو الصوت مش واضح اوي بس كفاية اننا نسعه لانه مؤثر جدا خاصة لو حطيت نفسك في نفس الموقف اللي هو كان فيه وانت بتسعه

من هنا

ربنا يرحمه ويرحم كل أموات المسلمين

I_AM_LEGEND
I_AM_LEGEND
مؤسس المنتدى
مؤسس المنتدى

البلد : أم الدنيا

https://steps.yoo7.com

- مواضيع مماثلة